بزرگترین هایپر ساختمانی کشور | خاجیبزرگترین هایپر ساختمانی کشور | خاجیبزرگترین هایپر ساختمانی کشور | خاجی
021-65411112
crm@khaji.ir
تهران ، جاده شهریار به ملارد

روز جهانی بدون پلاستیک

روز بدون پلاستیک

روزجهانی بدون پلاستیک

روز 21 تیر ماه (12 جولای) با شعار : ((هر روز یک نایلون کمتر)) به منظور فرهنگ‌سازی شهروندان جهت استفاده از نایلون‌های پلاستیکی از سوی دوستداران محیط زیست به نام روز جهانی بدون نایلون نامگذاری شده است. می‌توان گفت امروزه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی تقریبا با زندگی مردم عجین شده است، هر کیسه پلاستیکی با عمر متوسط 12 دقیقه بین 100 تا 500 سال زمان برای بازیافت نیاز دارد.

در دنیا در هر دقیقه یک میلیون کیسه پلاستیکی یک بار مصرف استفاده می‌شود، در ایران روزانه 3000 تن و سالانه بیش از 1 میلیون تن کیسه پلاستیکی تولید می‌شود که نسبت به طول عمری که دارند صدها سال در طبیعت باقی می‌مانند. پیش بینی می‌شود در سال 2050،مقدار پلاستیک‌ها در اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی‌ها خواهد بود.

نبرد جهانی با پلاستیک

جالب است بدانید از سال 1965 میلادی که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی فراگیر شد، 32 سال گذشت تا در سال 1997 میلادی با پیدایش یک لکه بزرگ اقیانوسی مبحث آلودگی پلاستیکی مطرح و مورد توجه قرار گیرد و زنگ خطر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به صدا در آمد، پنج سال بعد از این ماجرا، اولین کشوری که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد، کشور بنگلادش در سال 2002 بود. در پی مسدود شدن کانال‌های خروجی فاضلاب ها توسط پلاستیک، و ایجاد سیل و سیلاب، از دلایلی بود که کشور بنگلادش دست به چنین اقدامی زد. پس از آن کشور منزوی بوتان در سال 2007 در راستای افزایش نشاط ملی فروش کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرد. و امروزه در نظر دارد با اعمال قانون منع تولید کیسه‌های پلاستیکی تا حد زیادی در هزینه‌ها و مصرف نفت در کشور خود جلوگیری کند. در حال حاضر 94 کشور ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را اعمال کرده‌اند. همچنین بعضی از کشورها در قبال ارائه کیسه پلاستیکی به شهروندان هزینه‌ای دریافت می‌کنند. در این بین جا دارد که روز جهانی بدون پلاستیک را به مهندسین پلیمر نیز تبریک بگوییم. 

بمب زباله‌های پلاستیکی

از آن جایی که زمین در آستانه انفجار بمب زباله‌های پلاستیکی و همچنین خانه اصلی تمامی موجودات زنده است و فعلا تنها سیاره قابل سکونت محسوب می‌شود پس باید با شعار یکی برای همه و همه برای یکی در صدد خنثی کردن این بمب برآییم. اما چگونه؟

شما شاید یادتان نیاید اما در گذشته زباله‌ها را بدون نایلون داخل سطل زباله می‌ریختند اما آیا دیگر کسی این کار را می‌کند؟

یا از دستمال پارچه‌ای به جای دستمال کاغذی استفاده می‌کردند. اما آیا لازم است که برگردیم به آن دوران؟ شاید دیگر لازم نباشد اما باید به هنر زنده ماندن در طبیعت آشنا بود، نه فقط برای ماجراجویی و طبیعت گرایی، بلکه برای مبارزه با حوادث طبیعی و مطمعنا بشر لنگ نمی‌ماند و خودش را وفق می‌دهد چه بسا بسیاری از افراد امروزه نیازهایشان را بدون استفاده از پلاستیک رفع می‌کنند.

همه ما تقریبا با مضرات و اثرات تخریبی که پلاستیک، این اختراع خانه خراب کن بر طبیعت و موجودات زنده و غیر زنده دارد آگاه هستیم که به مواردی از آن در مطلب ذیل اشاره خواهیم کرد و در ادامه بحث سعی بر این داریم با ارائه یکسری راهکار و در مقابل، عمل به آن‌ها استفاده از نایلون‌های پلاستیکی را حدالامکان کاهش دهیم.

معایب جبران ناپذیر کیسه‌های پلاستیکی

  • تاثیر منفی بر زندگی دریایی.
  • برای تولید آن‌ها از نفت و گاز طبیعی استفاده می‌شود که این منابع جز منابع تجدید ناپذیر هستند.
  • با سوختن این کیسه‌ها دود و گاز سمی در هوا آزاد می‌شود که صد البته برای لایه‌ی اوزون مضر می‌باشد.
  • بازیافت آن‌ها کار آسانی نیست و موجب به هدر رفتن میزان زیادی آب، در این بحران کم آبی می‌شود.
  • برای تجزیه به زمانی حدود 400 الی 1000 سال نیاز دارند.
  • باعث ایجاد منظره‌ای زننده در طبیعت می‌شوند.
  • تولید آن‌ها سالانه بیش از 1000 کیلوگرم کربن در هوا منتشر می‌کنند.
  • محل انباشت این زباله‌ها در محیط مرطوب تبدیل به محل زندگی حشراتی مثل مالاریا می‌شود.

نه ممنون کیسه پلاستیکی نمی‌خواهم

در اکثر خانه‌های ما یک نایلون پر از نایلون‌های دیگر وجود دارد که از فروشگاه‌های مختلف هنگام خرید دریافت کرده‌ایم به امید استفاده بهینه و مجدد از آن‌ها به عنوان کیسه زباله، اما کار درستی که باید بکنیم این است که هنگام خرید با خود کیسه‌ی پارچه‌ای به همراه داشته باشیم علاوه بر این فروشندگان می‌توانند از کیسه‌های کاغذی و قابل بازیافت استفاده کنند قیمت این کیسه‌ها نسبت به نایلون‌های پلاستیکی بالاتر است اما اثرات مضرو هزینه‌هایی که کیسه‌های پلاستیکی بر طبیعت و زندگی انسان در طول زمان برجای می‌گذارند به مراتب بیشتر است.

زنبیل‌هایی که به خاطرات پیوستند

اگر متولد دهه شصت باشید یقینا به یاد خواهید داشت که در آن زمان استفاده از زنبیل برای خرید نان و میوه و سبزی و…. بسیار رایج بود و این خود کمک بزرگی در استفاده کمتر از نایلون میکرد که باید دوباره فرهنگ سازی شود.

تقاضای ما از فروشندگان

  • برای ترغیب مشتریان خود برای عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف از گزینه‌های جایگزین استفاده کنید.
  • برای مشتریانی که کیسه پارچه‌ای به همراه دارند، تخفیف خاص یا هدیه‌ای در نظر بگیرید.

  هایپر ساختمانی خاجی با ارائه کیسه‌های پارچه‌ای به مشتریان خود با شعار ((هر روز یک نایلون کمتر)) سعی در فرهنگ سازی این امر دارد.   

دیگر روش‌ها برای کاهش مصرف پلاستیک

  • استفاده از شیشه‌های مربا یا ترشی به‌ جای ظروف پلاستیکی
  • استفاده از قاشق‌های فلزی در مهمانی‌ها به جای قاشق و چنگال‌های پلاستیکی
  • به همراه داشتن قمقمه آب بجای خرید مداوم آب معدنی
  • خرید مواد غذایی بسته بندی شده در شیشه بجای بسته بندی‌های پلاستیکی
  • کمپوست کردن زباله‌های تر
و در نهایت سخن آخر

خیلی وقت‌ها میشه گفت :

ممنون کیسه پلاستیکی نمی‌خوام!

گرفتن کیسه برای خریدتان حق شماست، اما ما از شما می‌خواهیم به نفع طبیعت کوتاه بیایید  بلند شوید !!! 

پیام بگذارید

X